tirsdag den 19. juni 2012

Vejledning til syet bluse


Så fik jeg endelige taget  mig sammen til at få loadet alle billederne ind så du også kan lave sådanne en trøje som jeg lavede med bindebånd i siderne.

Du skal bruge

1m jerseystof.
saks 
målebånd
mønsterpapir eller bagepapir kan også bruges
sytråd i en farve der passer til dit stof.

Du starter med at måle dig selv på det bredeste sted. Også deler du det ned til en fjerdedel.

så måler du af på dit mønsterpapir. Jeg målte 120 (snøft) på mit bredeste sted så derfor måler jeg 30 cm ud på mit mønsterpapir.



Du sætter et mærke og det gør du flere gange ned.


 Så skal du lige finde ud af hvor lang du vil have den. Jeg har lavet min på 75 cm i længden.

så ligges der lineal på og der tegnes en lige streg mellem punkterne så du får en aflang firkant.

 Så tegner du oppe ved halsen en halsudskæring, jeg har lavet min i frihånd også lavet lidt skråt ned til skulderen.

 marker også af til hvor du vil have ærmet
jeg har sat mit mærke 25 cm ned fra skulderen.

Også er dit mønster klar til at blive klippet ud.


 Lagt på stoffet som er foldet så du ligger den side hvor halsudskæringen er mod folden, så klipper du sådanne 2 ens stykker. (husk sømrum)

Derefter zigzagges eller overlockes kanterne og derefter syes blusen sammen i skulderene og i sidesømmen husk at lade åbningen være til ærmerne.

 Når blusen er syet sammen skal der laves nogle stykker til siderne, hvor snoren skal gå igennem så du får rynkeeffekten.
Jeg har lavet mine 6 cm brede inkl. sømrum og 25 cm lange.
de zigzagges og syes sammen ret mod ret 
Og vendes rundt
som du kan se på billedet nedenunder en der er lavet og en der mangler at blive syet.


Så skal den ligges på en af sidesømmen på vrangsiden og sættes fast med nåle, jeg har forsøgt at ligge min oven på sammensyningen i siden.

Så syer du ned i midten af den pølse der lige er lavet så der kommer en løbegang på hverside.

Stop lidt før enden af stofstykket så den snor der skal i om lidt kan vende der.

Så skal du have lavet en lang snor jeg tog til at lave en snor 1 stykke af samme stof, lavede den 3 cm bred og 45 cm lang også foldede jeg den sammen og syede den på retsiden, så der ikke kan ses noget af vrangen.  Sådanne 2 skal du lave, også trækker du den igennem med en sikkerhedsnål, sikkerhedsnålen skal ikke være for stor for så er den for svær at vende oppe i toppen.
Hvis du ikke har lyst til selv at sy et par snore kan du jo også bruge en hæklet snor, eller en snor du tvinder eller en snor du køber, mulighederne er mange..


Så er du færdig og har fået en dødlækker trøje. Jeg er ihvertfald glad for min.


Håber at du bliver glad for din trøje, og du må meget gerne bruge denne vejledning til at få lavet dig en trøje, ville blive glad hvis du linker til hvor du har fundet den og ville blive endnu mere glad hvis jeg fik lov til at se din trøje, så jeg kan se din version.

Det er jo altid sjovt at se. :-)

God fornøjelse

4 kommentarer:

  1. tak for DIY, det er en mægtig sød t-shirt som med garanti bliver et hit her til sommer :)

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. mange tak håber vejledningen er til at forstå..

      Slet
  2. ja rigtig flot.

    Håber det gik supergodt på dit nye arbejde også

    SvarSlet
    Svar
    1. takker..

      og det er gået godt indtil videre...

      Slet